Favorite

You have no favorite items

Caută

REGULILE JOCULUI

DE TENIS DE MASA

Masa

Partea superioara, numita “suprafață de joc”, trebuie sa fie dreptunghiulara, având o lungime de 2,74 m. și o lățime de 1,525 m. fiind așezata într-un plan orizontal la 76 cm. deasupra podelei.
Suprafața de joc nu include părțile laterale ale mesei aflate sub marginile acesteia.
Suprafața de joc a mesei, poate fi făcuta din orice material, care va trebui sa permită o săritura aproape de 23 cm. pentru o minge lăsata să cadă de la o înălțime de 30 cm.
Suprafața de joc a mesei va fi de culoare închisa, mata, având trasată, în mod uniform, o linie laterala de 2 cm. lățime, în lungul fiecărei laturi de 2,74 m. și o linie de fund, tot alba, și tot de 2 cm. lățime, în lungul fiecărei laturi de 1,525 m.
Suprafața de joc va fi împărțita în două câmpuri egale, de către un fileu vertical, paralel cu liniile de fund și continuu pe toata suprafața de joc.
Pentru proba de dublu, fiecare teren în parte, va fi împărțit la rândul sau, în doua părți egale, printr-o linie centrala de 3 mm. lățime, paralela cu liniile laterale, acestea făcând parte din partea dreapta a suprafeței de joc.

Fileul si componentele sale

Ansamblul fileului se compune din fileul propriu zis, suspensiile fileului, stâlpii de susținere, inclusiv clemele care prind de masa stâlpii de susținere.
Fileul va fi suspendat printr-un șnur subțire, atașat la fiecare capăt de stâlpul de susținere și va avea înălțimea de 15,25 cm. Limitele exterioare ale stâlpilor vor fi de 15,25 cm. în afara liniilor laterale.Partea de sus a fileului, pe parcursul întregii sale lungimi, va asigura înălțimea de 15,25 cm. față de suprafața de joc.
Partea de jos a fileului, pe toata lungimea sa, va fi cât mai aproape de suprafața de joc, iar capetele fileului vor fi cât mai aproape de stâlpii de susținere.

Mingea

Mingea trebuie sa fie sferica, având un diametru de 40 mm. Mingea trebuie sa cântărească 2,7 grame.
Mingea va fi făcuta din celuloid sau din material plastic similar, având culoarea alba sau portocalie și obligatoriu va fi mată.

Paleta

Paleta poate avea orice mărime, formă sau greutate, dar “lama” trebuie să fie plată și rigidă. Cel puțin 85% din grosimea totala a lamei, trebuie să fie din lemn natural. Stratul adeziv din interiorul lamei oricât de mic ar fi, poate fi întărit cu material fibros, cum ar fi fibra din carbon, fibra de sticla, sau hârtie presata, dar nu va putea fi mai gros de 7,5 % în grosimea totala sau 3,5 mm dimensiunea cea mai mica.
Partea paletei folosita pentru a lovi mingea, va fi acoperită cu cauciuc simplu, cu cauciuc cu zimții spre exterior, având o grosime totală (inclusiv adezivul) de 2 mm. sau cauciuc “sandwich” cu zimții spre exterior sau spre interior, având o grosime totala, inclusiv adezivul, de maximum 4 mm.
Cauciucul simplu, zimțat, este un strat de cauciuc, natural sau sintetic, ne celular, cu zimții distribuiți în mod regulat pe întreaga suprafață cu o densitate între 10 si 50/ cmp.
Cauciucul sandwich, este compus dintr-un strat de cauciuc cu zimți, grosimea acestuia nu va depăși 2 mm.
Materialul care acoperă lemnul paletei, va fi întins pe suprafața acestuia în așa fel încât să nu-i depășească marginile. Se exceptează partea de lângă mâner care poate rămâne neacoperita sau poate fi acoperita cu orice material.
Orice strat din componența paletei și orice strat de material acoperitor sau adeziv, folosit pentru a lovi mingea, va avea continuitate și va fi de grosime egala.
Suprafața materialului de acoperire a fetelor paletei, trebuie sa fie mată, de culoare roșu aprins pe o parte si neagra, pe cealaltă parte. Cele doua culori vor fi obligatorii și pentru cazul când una dintre cele doua fete nu este acoperita.
Eventualele deviații în continuitatea paletei sau în uniformitatea culorii, datorate unor stricăciuni accidentale, folosirii sau decolorării, pot fi trecute cu vederea, daca se consideră că nu schimbă caracteristicile suprafeței acesteia.
Jucătorul, la începutul meciului, sau oricând va schimba paleta, va permite adversarului și arbitrului s-o examineze.

Definiții

“ Un joc “ este perioada când mingea este jucată.
Mingea este în joc din momentul în care, pentru executarea serviciului se afla staționară în palma întinsa a mâinii libere, este proiectata pentru serviciu și până în momentul când ea a atins orice altceva în afara suprafeței de joc, a fileului sau accesoriilor acestuia, a paletei ținută în mâna paletei, sau mâna paletei sub încheietura acesteia, sau când schimbul s-a terminat printr-o decizie de rejucare, sau prin acordarea punctului.
Joc anulat, jocul în care rezultatul nu este înregistrat Un punct, jocul în care rezultatul este înregistrat.
Mâna paletei, este mâna care ține paleta. Mâna libera, este mâna care nu ține paleta.
Un jucător lovește mingea, dacă o atinge cu paleta ținută în mâna sau cu mâna paletei, dedesubtul încheieturii.
Un jucător obstrucționează mingea, dacă el sau orice poarta sau îmbrăca, atinge mingea fără ca această să fi trecut peste suprafața sa de joc, sau linia ei de fund, fără sa o fi atins, cu toate ca ultima oara a fost lovita de oponentul sau.
Jucătorul la serviciu, este cel care trebuie să lovească primul mingea în joc. Jucătorul la primire, este cel care va lovi al doilea mingea în joc.
Arbitrul este persoana desemnata să conducă și să controleze un meci.
Arbitrul secund, este persoana desemnata pentru a asista pe arbitrul principal și a-l ajuta în luarea celor mai sigure decizii.
Termenul de “poarta sau are asupra sa” se refera la orice a purtat sau a avut un jucător asupra sa, de la începutul jocului cu excepția mingii.
Mingea este considerata drept bună, dacă trece pe dedesubtul sau în afara proiecției fileului în afara mesei, sau daca la returnare este lovita după ce a sărit înapoi, peste fileu, ca urmare a efectului imprimat.
Linia de fund, va fi privită ca o linie extinzându-se nedefinit, în ambele direcții.

Un bun serviciu

Serviciul trebuie să înceapă cu mingea așezata liber și staționară în palma deschisa amâinii libere a jucătorului la serviciu.
Jucătorul la serviciu va trebui să proiecteze mingea în sus, pe verticala, fără a-i imprima nici un efect, în așa fel încât să se înalțe cel puțin 16 cm. după ce a părăsit palma mâinii libere și o va lovi, în cădere, fără ca mingea să atingă ceva înainte de a fi lovita.
În timpul căderii mingii, jucătorul la serviciu o va lovi în așa fel, încât aceasta va atinge întâi partea sa de masa și apoi, trecând peste sau în jurul fileului va atinge jumătatea de masa
a primitorului. În meciul de dublu, mingea, va lovi jumătatea din dreapta a celui care servește cât și a celui care primește.
De la startul serviciului până când va fi lovită, mingea va trebui să se afle deasupra suprafeței de joc și în spatele liniei de fund a mesei și nu va fi ascunsă vederii primitorului cu nici o parte a corpului său a îmbrăcămintei jucătorului la serviciu sau partenerul de joc în cazul unui meci de dublu.
Este de responsabilitatea jucătorului la serviciu, să execute serviciul de așa natură, încât arbitrul principal și asistentul acestuia să poată vedea că sunt respectate regulile executării unui serviciu corect.
Dacă la un meci nu se afla arbitru asistent, iar arbitrul se îndoiește de corectitudinea serviciului, el poate la prima abatere să avertizeze jucătorul la serviciu fără a acorda punctul adversarului.
Dacă, în timpul meciului, arbitrul are dubii în ceea ce privește corectitudinea serviciului, el poate, pentru același motiv sau altul să acorde punctul primitorului.
În momentul în care, greșeala de serviciu este clară, nu se va acorda nici un avertisment și se va acorda punct pentru primitor.
În mod excepțional, arbitrul poate diminua din strictețea regulilor de executare a unui bun serviciu, daca un jucător nu le poate respecta din cauza unor probleme fizice.

Un bun retur

Mingea, după ce a fost bine servită sau bine returnată va fi lovită în așa fel încât sa treacă peste fileu sau împrejurul acestuia, lovind terenul adversarului, fie direct, fie după ce a atins plasa.

Ordinea jocului

În meciurile de simplu, jucătorul trebuie să efectueze un bun serviciu, apoi jucătorul la primire un bun retur, apoi, alternativ, vor executa retururi bune.
În jocul de dublu, jucătorul la serviciu, trebuie să efectueze un bun serviciu, apoi adversarul sau, un bun retur. Partenerul jucătorului la serviciu, trebuie să efectueze un bun retur, iar partenerul jucătorului la primire sa returneze si el bine, apoi fiecare jucător, în aceasta ordine, trebuie să efectueze retururi bune.

Repetarea schimbului de mingi

Jocul trebuie repetat:
Dacă, la serviciu, mingea trece peste sau împrejurul ansamblului fileului atingându-l, cu condiția ca serviciul să fi fost bine executat, sau dacă mingea a fost obstrucționată de primitor sau partenerul sau.
Atunci când, la efectuarea serviciului, după părerea arbitrului, jucătorul sau perechea la primire, nu sunt pregătiți pentru răspuns, cu condiția ca nici unul să nu încerce să lovească mingea.

Regulamentului, din cauze independente de controlul jucătorului. Atunci când jocul este oprit de arbitrul principal sau de către cel secund. Jocul mai poate fi întrerupt:

Pentru a îndrepta o eroare de serviciu, primire sau alegerea terenului. Pentru aplicarea regulii activizării.
Pentru a avertiza sau penaliza un jucător.
Deoarece, după părerea arbitrului principal, condițiile de joc sunt tulburate de fenomene capabile să afecteze buna desfășurare a partidei.

Punctul

Dacă jocul nu este oprit, un punct se pierde:
Când se ratează serviciul. Dacă se ratează returul.
La executarea unui serviciu bun sau a unui retur bun, mingea atinge orice altceva cu excepția fileului și accesoriilor.
Dacă mingea trece dincolo de linia de fund a jucătorului fără a atinge terenul acestuia, după ce a fost lovită de adversar.
Când unul din jucători obstrucționează mingea. Dacă mingea este lovită de două ori consecutiv.
Când, mingea fiind în joc, jucătorul și orice poarta sau are la el, mișca suprafața de joc. Atunci când jucătorul sau orice poarta sau are cu el, atinge ansamblul fileului.
Dacă mâna libera a jucătorului, atinge suprafața de joc, în timp ce mingea este în joc.
Când, la jocul de dublu, jucătorul care a lovit mingea este în afara ordinei stabilite prin jucătorul la serviciu și respectiv jucătorul la primire.

Setul

Setul va fi câștigat de jucătorul sau perechea care realizează 11 puncte. Dacă ambii jucători, sau ambele perechi au realizat 10 puncte, setul va fi câștigat de jucătorul sau perechea care obține, în plus, doua puncte consecutive, față de jucătorul sau perechea adversa. Meciul
Meciul constă din câștigarea de către unul dintre jucători, sau de către una dintre perechi a unui număr impar de seturi, prestabilit de regulamentul concursului respectiv.

Alegerea serviciului, primirii sau terenului

Dreptul de a alege ordinea inițiala a serviciului, primirii sau terenului, va fi stabilit prin tragere la sorti. Câștigătorul poate alege între a servi primul, a primi primul, de a începe pe un anumit teren, sau poate oferi adversarului posibilitatea de a alege.
Când un jucător ori o pereche a ales să servească sau să primească sau și-a ales unul dintre terenuri, celalalt jucător sau pereche, poate alege orice a rămas.
După marcarea a 2 puncte, jucătorul sau perechea care primește, va prelua serviciul și se va proceda tot așa, până la terminarea setului sau până când, fiecare dintre jucători sau perechi, au marcat 10 puncte, ori daca se aplica regula activizării. În aceasta situație, ordinea serviciului și primirii serviciului va fi aceiași, dar fiecare jucător sau pereche vor servi, pe rând, numai câte un punct.
În primul set al partidei de dublu, perechea care are dreptul de a servi prima, va stabili care dintre jucătorii la serviciu o va face, urmând ca perechea la primire sa stabilească apoi care dintre jucători va primi primul.
În setul următor, perechea care a servit prima în primul set, va deveni perechea la primire, iar perechea care a primit prima în primul set, va deveni perechea la serviciu.
La jocul de dublu, la fiecare schimbare de serviciu, jucătorul care a primit anterior, va trece la serviciu, iar partenerul celui care a servit, devine jucătorul la primire.
Jucătorul – perechea – care servește prima în primul set, va trece la primire în setul următor. În ultimul set posibil al meciului de dublu, perechea care urmează a primi mingea, schimbă automat ordinea la primire, în momentul când una din perechi marchează 5 puncte.
Jucătorul – perechea – care începe jocul pe un teren, va începe setul următor pe terenul opus, iar în ultimul set posibil al unui meci, jucătorul – perechea – va schimba terenul când unul dintre jucători, sau una dintre perechi, marchează 5 puncte.

Greseli la serviciu, primire, schimbarea terenului

Daca un jucător primește sau servește, fără a fi îndreptățit să o facă, jocul se va întrerupe imediat ce s-a descoperit greșeala și va fi reluat cu acei jucători, la serviciu sau la primire, care erau de drept să o facă, după succesiunea stabilita la începutul meciului, iar într-un meci de dublu, în ordinea aleasa de perechea care a servit prima în setul în care s-a descoperit eroarea.
Daca jucătorii nu și-au schimbat terenurile când ar fi trebuit să o facă, jocul se va întrerupe imediat ce s-a descoperit greșeala și se va relua cu jucătorii în terenul în care ar fi trebuit să joace, în concordanță cu succesiunea stabilită la începutul meciului
În orice împrejurare, toate punctele marcate înainte de descoperirea greșeli, nu vor fi anulate.

Regula activizării

Exceptând situația în care jucătorii sau perechile au acumulat 9 puncte fiecare, regula activizării se va aplica imediat, în momentul când s-au împlinit 10 minute de joc, sau când, de comun acord, jucătorii doresc să joace după aceasta regula.
Dacă mingea este în joc când se atinge timpul limită, jocul se va relua prin efectuarea serviciului de către jucătorul care a servit în momentul întreruperii respective.
Dacă mingea nu este în joc, când se atinge timpul limita, jocul se va relua cu efectuarea serviciului de către jucătorul care era la primire în momentul întreruperii.
În continuarea jocului, fiecare jucător va servi, pe rând, câte odată, până la sfârșitul setului. Pentru jucătorul la serviciu, punctul va trebui făcut din maximum 13 lovituri, iar daca jucătorul sau perechea la primire efectuează 13 retururi bune, cel de la serviciu va pierde punctul.
Din clipa când a fost aplicata în joc, regula activizării rămâne valabila până la sfârșitul meciului.

Adaptarea la condițiile de joc

În decursul a doua minute care preced începutul meciului, jucătorii au dreptul să se acomodeze cu masa la care vor juca, însă nu pot face aceasta în timpul pauzelor de joc normale, perioada de adaptare specifica, poate fi prelungita cu permisiunea arbitrului.
În cazul unei întreruperi pentru situații excepționale, arbitrul poate să autorizeze jucătorii să execute schimburi de mingi pe orice alta masă liberă, sau chiar pe cea pe care se joaca meciul.
Jucătorilor trebuie să li se ofere posibilitatea de a se obișnui și familiariza cu condițiile de joc, aceasta nu le conferă dreptul de a efectua schimburi de mingi înaintea reluării jocului după înlocuirea unei mingi sau înlocuirea paletei deteriorate.

Pauze

Jocul va fi continuu pe toata durata meciului, exceptând cazurile când jucătorul are dreptul la:
·         un interval de 1 minut pauză între doua seturi succesive ale unui meci.
·         la startul fiecărui set sau la schimbarea terenului, în ultimul set posibil al unui meci.
·         un jucător sau o pereche, pot cere un timp de odihna “ time out “ cu o durată de până la un minut, doar o singură dată pe parcursul unui meci.
Într-o întâlnire individuala, cererea pentru “T”, poate fi făcuta de unul dintre jucători,una dintre perechi. Într-un meci pe echipe, cererea poate fi făcuta de un jucător, o pereche sau de căpitanul de echipa.
Dacă jucătorul sau perechea sau căpitanul de echipa nu se înțeleg asupra “T” ului, decizia va aparține jucătorului, într-un meci individual și căpitanului de echipa, într-un meci pe echipe.
Cererea de “T” se va face numai când mingea este oprită din joc, solicitarea făcându-se prin arătarea, către arbitrul principal, a unui “T” făcut cu ajutorul mâinilor.
La acceptarea cererii de “T” arbitrul, suspendă jocul și arată un cartonaș alb pe care îl va pune spre terenul celui care a solicitat “time – out “.
Cartonașul alb va fi retras în clipa când, jucătorul sau perechea solicitantă va cere reluarea jocului, sau până când, acele cronometrului vor arata expirarea termenului de 1 minut.
Dacă o cerere validă de time-out este făcuta simultan de jucători sau perechi, jocul va fi reluat în momentul în care ambii jucători sau ambele perechi sunt gata de joc sau la capătul unui minut, iar pentru jucători sau pentru perechi nu se va acorda alt “T” în acel meci.
Arbitrul poate autoriza întreruperea jocului pe o durata mai lungă, în urma accidentarii unui jucător acesta fiind în incapacitate temporara de joc, iar în opinia arbitrului suspendarea jocului nu este de natură a dezavantaja jucătorul sau perechea adversa. Durata suspendării jocului nu poate depăși 10 minute.
Arbitrul nu poate acorda o întrerupere a jocului dacă la debutul meciului incapacitatea unui jucător era deja existenta sau dacă ea s-a accentuat ca rezultat al efortului depus în timpul jocului.
O incapacitate provenita de contracții mușchiulare ca urmare a efortului depus, nu justifică întreruperea jocului. Se poate acorda întreruperea jocului pentru o incapacitate temporara ca urmare a unei răni cauzata de o căzătura.
Dacă în urma accidentului, în spațiul de joc au rămas urme de sânge, jocul va fi întrerupt și nu va fi reluat până când jucătorul cu probleme nu a primit îngrijirile medicale, iar urmele de sânge au fost înlăturate.
În timpul întreruperii meciului jucătorii nu pot părăsi spațiul de joc fără aprobarea arbitrului și nu se vor îndepărta mai mult de 3 metri, în acest caz, fiind în permanenta sub supravegherea arbitrului.
 

Comportamentul necorespunzător

Jucătorii vor evita comportări care ar putea avea un caracter nesportiv, ar jigni spectatorii sau ar dauna imaginii sportului cum ar fi:
-   Expresii grosolane, lipsite de educație;
-   Distrugerea cu buna intenție a mingii;
-   Aruncarea intenționata, a mingii în afara spațiului de joc;
-   Aruncarea paletei;

-   Lovirea intenționata a mesei cu mâna sau piciorul;
-   Lovirea intenționata a echipamentului aflat în spațiul de joc;
-   Schimbarea paletei fără permisiunea arbitrului;
-   Lipsa de respect fata de oficiali, etc.
Dacă în oricare moment al jocului, un jucător, comite o greșeala gravă, arbitrul va întrerupe jocul și va raporta situația apăruta, arbitrului principal. Pentru situații mai puțin grave, arbitrul va putea, la prima ocazie, să acorde vizibil un cartonaș galben și să-l avertizeze pe cel vinovat că la prima abatere va fi penalizat.
Dacă un jucător care a fost avertizat comite o a doua infracțiune, în cadrul aceluiași meci individual sau aceluiași meci pe echipe, arbitrul îi va acorda adversarului său un punct, iar pentru o noua abatere va aplica o penalizare de doua puncte. De fiecare dată când va aplica aceste sancțiuni, va ridica în mod vizibil cele doua cartonase de penalizare – galben și roșu.
Dacă un jucător care a primit 3 puncte penalizare în același meci individual sau în același meci pe echipe, continuă să aibă un comportament necorespunzător, arbitrul va opri meciul și va aduce la cunoștința arbitrului principal, acest fapt
Dacă un jucător își schimbă paleta pe timpul unui meci individual, fără a fi stricată, jocul va fi suspendat și arbitrul va aduce la cunoștința arbitrului principal, acest fapt.
Un avertisment sau o penalizare dată pentru oricare din jucătorii dintr-un dublu, în cadrul unui meci pe echipe, se va aplica perechii și nu jucătorului care a comis infracțiunea. Sancțiunea nu va fi luată în considerare la meciurile individuale următoare, din cadrul aceluiași meci pe echipe. La startul meciului de dublu, dintr-un meci pe echipe, perechea va fi considerata ca având deja sancțiunea cea mai mare, în situația când, unul dintre componenți, sau ambii, au fost sancționați în meciurile individuale anterioare. O următoare sancțiune va fi aplicata pornind de la această penalizare.
Arbitrul judecător va avea posibilitatea de a descalifica un jucător într-un meci, o proba sau o competiție în caz de gravă lipsă de sportivitate, de comportament jignitor, indiferent dacă va primi raport de la arbitrul principal. Dacă va proceda în acest fel, el va arata vizibil cartonașul roșu.
Dacă un jucător este descalificat de la 2 meciuri într-o proba individuala sau pe echipe, el va fi în mod automat descalificat de la acea proba, fie pe echipe, fie individuala.
Arbitrul principal poate descalifica pentru restul competiției pe oricine a fost de doua ori penalizat pe durata competiției.